Företagen begriper inte värdet av webbcopy

Dags att höja värdet på texten

Egentligen är det förvånande att inte företag arbetar mer med sin webbcopy. Att spendera mycket pengar på webbdesign och programmering, men ändå skriva webbcopyn själv är lite som att hyra ett jetplan – men ingen pilot.

Jag önskar att Mrs. Madison själv hade kommit på den briljanta formuleringen, men branschkollegan Marcus Lindgren på webbcopy hann före. Dock tycker jag att den är så bra att jag bara måste få sprida den vidare. För det är faktiskt synnerligen obegåvat att satsa stora summor på att ta fram en ny företagsajt med ny design och ny plattform och sen slänger man bara in lite text efteråt och tror att allting ska fungera perfekt. Ser det bara snyggt ut så… Men det fungerar ju inte så. Texten och layouten måste samverka och texten måste vara snabb och extra tydlig på webben. Och så icke att förglömma det här med upprepning av nyckelord och vikten av sökord i rubriker d.v.s. SEO.

Många låter överstressade marknadsförare och projektledare fylla på innehållet. Att skriva bra copy kräver kunskap, erfarenhet och framför allt tid. Varför lanserar man en ny webb innan den är klar – rent innehållsmässigt alltså? (Ja, klar ska den väl aldrig direkt bli, men ni förstår vad jag menar.)

Så fort det kommer till text knorrar företagen om att det är dyrt. Det är det inte. Och det är faktiskt inte många skribenter som kan ta ut vad det egentligen kostar i tid. Faktum är att det ofta är skrämmande låga arvoden som betalas ut till webbskribenter. Jag vet inte hur man har tänkt där, men ofta tar man in billig arbetskraft i form av extrajobbande studenter. Vad man missar då är att de saknar den erfarenhet och kompetens som egentligen krävs för att resultatet ska bli bra.

Jag har själv anmält mitt intresse att skriva för flera sajter, och välkomnats med att de äntligen hittat någon med den kompetens som behövs. Därefter erbjuder dom kränkande låga arvoden som står i paritet med vad hitresta bärplockare får. Och det handlar ju då inte om att företagen inte har råd. För de hade ju onekligen råd att betala gigantiska summor för att ta fram den tekniska delen till webben. Men när det kommer till text så förstår man inte att det är den sista pusselbiten som behövs för att sajten ska generera de resultat man är ute efter.

I USA har man sedan länge förstått att webbcopy är viktigt och värt att satsa på. I Sverige ligger vi däremot långt efter. Och inte blir det bättre av att branschkollegor går med på att dumpa priserna. Det förlorar vi alla på! Det är dags att vi skribenter och copywriters slår oss samman och verkar för att stärka textens värde genom att hålla våra priser på rätt nivå!