Alla som gillar dig gillar dig inte

Alla som gillar dig gillar dig inte

Social media marketing är något som ingår i marknadsföringsmixen hos de flesta företag numera. Det vanligaste är att företag har en Facebook-sida där de publicerar olika typer av innehåll. Beviset på att man är framgångsrik är att man får många ”likes”. Det sägs att vi som konsumenter/kunder litar mer på privatpersoners omdömen, än på företagets egen marknadsföring. Otaliga är de tips på hur man ska kunna nå ut med sitt budskap och få dessa så hett eftertraktade ”likes”. Fastighetsbyrån är ett av de företag som basunerar ut sin lycka över att ha fått 5000 nya ”likes” på två veckor! De är med andra ord väldigt framgångsrika!

Eller är dom det? Förmodligen, men jag kan ta gift på att alla dessa som gillat Fastighetsbyrån inte är tvättäkta fans. Varför? Jo, när jag själv lanserade Mrs. Madison´s sida på Facebook blev jag först överlycklig över hur fort jag fick upp antalet ”likes”. Men lite konstigt var det ändå. Och ännu konstigare visade det sig vara när en korvförsäljare i Kina, en tonårskille som skrev på arabiska och någon som såg ut som en kåkfarare i Minnesota, gladeligen gillade min sida. Inget ont om vare sig kinesiska korvgubbar eller arabiska tonåringar, men allvarligt; Varför i herrans namn skulle just dessa personer gilla ett liten nystartad firma som ägnar sig åt copywriting på det lilla språket svenska? Inte så himla troligt väl?

Nå, det fortsatte strömma in ”likes” från all världens alla hörn. Detta trots att jag valt Stockholm som avgränsning för mitt inlägg. Ett par dagar senare kom förklaringen. Från Polen:

– Hi I have given you 25 likes for free. If you pay me 75 dollar, I can give you 50 more.

(Nja, det var faktiskt skönare polsk-klingande engelska än så, men dessvärre finns inte mejlet eller personen kvar på Facebook längre, så jag kan inte citera det.)

Nej, jag nappade inte på det. Snarare blev jag förbannad. Mina ”likes” betyder nämligen något för mitt lilla företag. Det betyder att bra och trovärdiga människor på något vis går i god för att det jag publicerat inte är rappakalja. Alla ni som gillat Mrs. Madison betyder någonting och era åsikter hjälper mig att utveckla mitt företag. Att jag får ett antal ”likes” ger mig, som liten företagare, en slags kvalitetsstämpel. Men kinesiska korvgubbar, arabiska tonåringar och kåkfarare från Minnesota, som definitivt inte kan vara intresserade av svensk copywriting, sabbar plötsligt allt det fina med social marketing. Det är ju inte på riktigt längre. Och de drar ner värdet på min sida – om jag inte plockar bort dom illa kvickt!

I ren ilska började jag surfa om fenomenet, och upptäckte att det ju är en hel egen industri. Här finns mängder med s.k. företag som säljer ”likes” med bl.a. den här annonstexten:

”Köpa Facebook likes hos oss hälper dig exponentiellt öka din status på facebook för att förbättra ditt rykte. Vi säljer riktiga facebook likes, till alla konkurrenskraftiga priser. ”

Va? Till råga på allt försöker de dyvla på mig sitt budskap med felstavning och automatöversatt annonstext! Och vad i herrans namn menar de med att de säljer ”riktiga facebook likes”? Att korvgubben i Kina finns på riktigt eller? Ja, men för mig är det ändå inte på riktigt. Basta!

Slutledningsvis har självklart marknadsföringen på Facebook av Mrs. Madison´s inlägg varit effektiv och givit företaget mycket. Mycket mer än de obskyra gratisfansen har förstört. Så än är inte marknaden helt degenererad. Men, be careful out there. Tro inte att Fastighetsbyrån fick alla dessa 5000 extra ”likes” bara för att de var bra. Jo, de VAR bra! Jag var en av de 5000 som gillade dom. Men alla fans är inte på riktigt. Kom ihåg det. Det vimlar av ohyra därute.

Och tack alla ni som gillat Mrs. Madison´s på riktigt!