Det handlar om respekt och kundvård

Var rädd om ditt prenumerantregister

Jag gillar att få information på per e-post och det är betydligt större chans att jag läser ett e-brev, än att jag bläddrar igenom en reklamfolder som kommer i brevlådan. Tyvärr – för papper är skönt, men liksom för oss alla i dagens informationstäta värld finns det ingen tid över för pappersbläddring.

Som avsändare av e-post-marknadsföring, är det ju dessutom mycket lättare att utvecklas och förbättras, genom att man kan se vad som har fungerat rent kommunikativt och vilka länkar som folk klickat vidare på. De som visat intresse för en viss länk, kan man sedan fortsätta bearbeta med specialgjorda budskap för bara dom. Ja, det är faktiskt riktigt roligt att arbeta med e-postmarknadsföring. Man får direkt ett kvitto på hur kampanjen fungerat.

De varumärken som jag gillar, eller de leverantörer som jag ofta handlar hos, brukar jag som regel signa upp mig för att ta emot e-post ifrån. Det gäller både privat och yrkesmässigt. Mrs. Madison har t.ex. en sjuklig vurm för 50-talsklänningar, och vill därför gärna hålla koll på bra erbjudanden om sådana. Yrkesmässigt följer Mrs. Madison ett gäng företag som sysslar med copywriting och content marketing. Det är ett enkelt sätt att hålla sig uppdaterad i branschen och få nys om trender och tendenser inom området.

Eller snarare; det har varit ett bra sätt att hålla sig uppdaterad. Under 2015 års första två månader har det nu kommit så många brev från och samma klädmärke, att irritationen blivit så pass stor att Mrs. Madison aldrig mer kommer ikläda sig en klänning från det märket igen! Likadant är det med nyhetsbreven som handlar om content marketing. Dagligen kommer det tips och trick och uppdateringar om trender och tendenser på området. Bland annat är det ett företag och en bloggare som fullkomligen dränker mig i information. Förut, när dessa två avsändare skickade sina brev lite mer sporadiskt, brukade jag direkt sluka allt innehåll från dom. Det var som ett eget litet privat universitet. Men nu kastar jag dom olästa direkt i papperskorgen. Snart kommer jag förmodligen både avsluta mina prenumerationer och blockera dom som skräppostavsändare. För det är just vad de är. Dom fyller min inkorg med skräp, så pass att jag missar viktiga mejl i röran. Och kanske står det något bra där i breven, som jag skulle kunna ha nytta av. Men jag orkar inte, hinner inte och har fullkomligt tappat intresset för vad de har att säga. Extra olyckligt blir det att det är folk som arbetar med content marketing som misslyckats så kapitalt. Förmodligen tänker de att framgångsrika bloggare ska blogga dagligen för att synas i bruset. Men det stämmer inte. I synnerhet inte när det rör B2B-kommunikation.

Det har blivit för lätt och billigt att skicka ut e-post och respekten för mottagarna har sjunkit. Och i takt med att utvecklingen går mot att företag skickar allt mer och allt oftare, blir det bara ”spam” och pannkaka av alltihopa! Öppningsfrekvensen sjunker och prenumerantstocken minskar i samma takt som varumärket som står som avsändare tappar i värde. Tänk på det – ni som arbetar med e-postmarknadsföring; att bygga varumärken genom content är bra, men överutnyttja inte prenumeranternas förtroende. Skala ner frekvensen och ta bort minst hälften av alla nyhetsbrev du tänkt skicka. Gör en innehållsplan från början och håll dig till den. Urholka inte e-postmarknadsföringen. Skapa kvalitet istället! Säg nej till produktchefer och marknadschefer som vill skicka ut ”allt till alla hela tiden”. Förklara att det bara slår tillbaka senare! Ja, sanera branschen helt enkelt genom att visa respekt för de som visat sitt intresse för ert varumärke.